»Oplagte servietter, aflagt service« – udstilling i Butik for Borddækning, 2011.


Servietter med enkle tryk og med frynserne som et vigtigt element

– fra de korte arkitektfrynser til de lange hippiefrynser – stivet og foldet i oplagte folder.


Servicen er skåret service fra Annes eget køkkenskab,

lappet med glasur og brændt igen i keramikovn.


Pindene og malerkopperne har tilhørt Anne Fabricius Møllers afdøde mand, Robert Risager.

’Et styk Finn Juhl – forfra’, ’Samme Finn Juhl – bagfra’ og ’En side af Finn Juhl’


Fra udstillingen »Sofastykker« på KunstCenter Silkeborg Bad og Sophienholm i Lyngby, 2007


Digitaltryk på bomuldssatin. Størrelse: 3 styk a 140 x 300 centimeter. Samlet pris: 30.000 kroner


Foto: Anders Sune Berg

  MINDCRAFT12         DUGE         VISKESTYKKER         KVADRAT         PLANTETRYK        FALMETRYK         UDSTILLINGER         STOFTRYK         UDSMYKNINGER         KONTAKT

»De vinkende juletræer« – udstilling på Kunstindustrimuseet, 2010


Anne Fabricius Møller har sat og krøllet træernes grene, over to somre, inden de som en fin,

lille skov kom ind på Kunstindustrimuseet og fik det sidste pift af vinter- og solhvervspynt.


Foto: Pernille Klemp

»En tid til at plante, en tid til at rydde« – Rundetårn, 2006


Transfererende plantetryk på uld – stoftryk med planten selv. Projektet inkorporerer både tiden og de ryddede planter.

Tiden op til og under udstillingen bliver ventetid, til planterne kommer op og springer ud, for derefter at blive brugt.

Trykprojektet udvikler sig med tiden, årstiden og udstillingstiden, og dermed har trykkene et vist botanisk, kronologisk forløb,

som viser planternes tilsynekomst. Selve trykkene er som en autentisk røntgenregistrering af planterne.


Foto: Ole Akhøj


Tekst fra kataloget »Tid Til«, Rundetårn, 29. april - 5. juni 2006

»Printplant« – udstilling på Køppe Gallery i København, 2008


Aftryk af planter og plantedele på tyndt uldstof. Trykkene varierer i farve og styrke efter årstiden.

Planterne er høstet på små, udvalgte lokaliteter på Sjælland. Printplant er registreringer af udvalgte vækster på et udvalgt sted,

på et udvalgt tidspunkt. Printplant handler ikke om det udstilledes værdi, men om det udstilledes karakter og ejendommelighed – dets kuriositet.


’Kuriositetskabinetter’ – samlinger af særegne naturforekomster – kendes fra slutningen af 1400-tallet,

hvor det udstillede materiale kaldte på beskuerens nysgerrighed efter at lære verden at kende i al dens brogede mangfoldighed.


Eller som kunstneren og videnskabskvinden Maria Sibylla Merian (1647-1717) skrev om sine dokumentariske planteakvareller:

»Og det sådan ud…«


Uddrag af Nette Børkdals tekst til udstillingen »Printplant«, Køppe Gallery, 25. september - 25. oktober 2008


Trykkene sælges med trækasser med glaslåg. Priser fra 1.100 til 5.500 kroner


Foto: Ole Akhøj